FAQ

  • Wat betekent de afkorting SIRE?

    Stichting Ideële Reclame

  • Wat doet SIRE?

    SIRE maakt ideële campagnes voor belangrijke maatschappelijke onderwerpen en wil hiermee bijdragen aan een mooiere samenleving. SIRE is een initiatief van de communicatie- en mediabranche. We zijn een onafhankelijke stichting, opgericht in 1967. Sindsdien hebben wij 113 campagnes gevoerd voor belangrijke maatschappelijke onderwerpen, waarvan wij het belangrijk vinden dat ze aandacht krijgen.

  • Wat is het doel van SIRE?

    SIRE wil graag mensen wakker schudden, aanzetten tot nadenken, lastige zaken bespreekbaar maken, het debat aanjagen en mensen in beweging krijgen. Hen laten beseffen dat sommige kwesties die weinig of geen aandacht krijgen, dit wel verdienen. Met haar campagnes wil SIRE de maatschappij een beetje mooier maken.

  • Is SIRE van de overheid?

    Nee. SIRE is een onafhankelijke stichting en krijgt dus ook geen geld van de Rijksoverheid. Wel stemt SIRE regelmatig onderwerpen af met de overheid, omdat ook zij campagnes maken voor maatschappelijke onderwerpen.

  • Hoe komt SIRE aan onderwerpen?

    De onderwerpen komen voort uit het SIRE bestuur. Vanuit de samenleving worden ook onderwerpen aangedragen (via info@sire.nl). Eenmaal per jaar bepaalt SIRE de twee onderwerpen voor het jaar daarop.

  • Betaalt SIRE voor het maken en plaatsen van campagnes?

    Alle partijen die meewerken aan SIRE campagnes doen dit gratis (‘con amore’). Dat geldt voor de bureaus (reclame, PR, digital, social, onderzoek) en de productiemaatschappijen. Ook de media-exploitanten (commercieel en publiek) werken mee. Zij zorgen voor gratis spots op TV, bioscoop en radio, advertenties in tijdschriften en dagbladen, buitenreclames, online advertenties en uitingen via social media. Omdat SIRE alles gratis krijgt, weet zij van tevoren niet wanneer de spots worden uitgezonden en alle andere uitingen worden geplaatst.

  • Kan iedereen ideeën aandragen voor campagne-onderwerpen?

    Ja, dat kan. Als je vindt dat een onderwerp aandacht verdient, maar die aandacht tot op heden niet krijgt (in welke vorm dan ook), kun je het onderwerp mailen naar info@sire.nl. Vermeld daarin duidelijk wat het onderwerp inhoudt, wat het probleem is en wat je met de campagne wil bereiken. Alle campagne-onderwerpen komen op een longlist en worden eens per jaar besproken en daarna gekozen door het bestuur.

  • Wat maakt SIRE anders dan overheid.nl?

    Overheid.nl (vroeger Postbus 51) is de afzender van overheidscampagnes. Hun onderwerpen komen rechtstreeks voort uit het overheidsbeleid. De campagnes worden geïnitieerd en gerealiseerd door de verschillende ministeries.

  • Waar haalt SIRE haar financiële middelen vandaan?

    Alle SIRE-campagnes worden helemaal gratis ontwikkeld, geplaatst en uitgezonden door communicatie- en mediabedrijven in Nederland. Om de kosten van het kleine professionele SIRE bureau te kunnen betalen, wordt SIRE ondersteund door een groep van circa 80 donateurs.

  • Hoe ziet de SIRE organisatie eruit?

    De organisatie van SIRE bestaat uit een algemeen bestuur, een dagelijks bestuur en het SIRE bureau. Het bestuur bestaat uit een groep onafhankelijke denkers uit de communicatiebranche die hun vakkennis, ervaring en netwerk inzetten. Zij zijn werkzaam bij bureaus (reclame, PR, digital, social, onderzoek), adverteerders, exploitanten of productiemaatschappijen. Bestuursleden zijn niet de makers van de campagne, wel verantwoordelijk voor de keuze van de SIRE thema's en deel uitmakend van de projectgroep die de campagnes realiseert. Een bestuurslid wordt benoemd voor een termijn van 4 jaar. Alle Algemene Bestuursleden verrichten hun werkzaamheden voor SIRE 100% onbezoldigd. Het SIRE bureau is verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken, zoals bedrijfsvoering, finance, donateurs, dagelijks aanspreekpunt en woordvoering. En maakt daarnaast deel uit van de campagne-projectgroep.

  • Hoe lang bestaat SIRE?

    Op 30 augustus 1967 werd de Stichting Ideële Reclame, SIRE, officieel opgericht door Frits Baylé, Louk van Haastrecht, Henny Janssen, Jos Kluijters, Paul Mertz en Joop Roomer, destijds geïnspireerd door de Amerikaanse Advertising Council die campagnes voerde en voert voor diverse maatschappelijke onderwerpen.

  • Hoe wordt het bestuur samengesteld?

    Alle bestuursleden zitten voor een periode van 4 jaar in het SIRE bestuur. Zij doen dit allemaal onbezoldigd. Bestuursleden zijn allemaal werkzaam in de communicatiebranche. De bestuursleden van Algemeen Bestuur van SIRE bepalen welke nieuwe bestuursleden zij graag aan boord willen. Aangezien er zo’n 16 bestuursleden zijn, treden er jaarlijks gemiddeld 4 bestuursleden aan en af.

  • Bestaan er soortgelijke initiatieven als SIRE in het buitenland?

    Naast SIRE is in Amerika de American Advertising Council vanaf 1945 een begrip. Japan kent sinds 2009 ook een initiatief als SIRE. Verder is ons niet bekend, dat er elders in de wereld een stichting met een vergelijkbare historie en opzet is.